Τρίτη, 29 Μαΐου 2012

Σημαντικές πληροφορίες από το βιωματικό σχολείο

Όλες τις παρακάτω πληροφορίες και ακόμα περισσότερα θα βρείτε στη σελίδα

http://www.biomatiko.gr/displayITM1.asp?ITMID=93

 Το παραμύθι στην ελληνική σχολική τάξη, κατέχει ιδιαίτερα σημαντική θέση στη διάρκεια των μαθημάτων, αφού διευρύνει τη φαντασία και την ευρηματικότητα των μαθητών, ψυχαγωγεί,  ωθεί στην αναλογική σκέψη και τους βοηθά σημαντικά στην προφορική και γραπτή έκφραση αλλά και της αισθητικής καλλιέργειας. Συνδέει τους μαθητές με την καθημερινή ζωή με τη βοήθεια  των μύθων, καλλιεργώντας τους ταυτόχρονα θετικές στάσεις και αξίες, μέσα από τις αλλεπάλληλες ταυτίσεις ή απορρίψεις των ηρώων τους (ΥΠΕΠΘ, 2003). Μάλιστα, στις ώρες της Ευέλικτης ζώνης και της Σχολικής Ζωής, μπορεί να ενταχθεί ως επιπλέον ευχάριστη  μαθητική δραστηριότητα, αξιοποιώντας σχετικά μαθήματα της Γλώσσας

Α/ ΚΡΙΤΗΡΙΑ ΕΠΙΛΟΓΗΣ ΤΟΥ ΚΑΤΑΛΛΗΛΟΥ ΠΑΡΑΜΥΘΙΟΥ
  Ο Εκπαιδευτικός (αλλά και ο Γονέας), πρέπει να επικεντρωθεί στην επιλογή του «κατάλληλου» παραμυθιού. Μια επιλογή που:
1/ Θα υπηρετεί καλύτερα τους εκπαιδευτικούς στόχους. Οι στόχοι αυτοί εξειδικεύονται ανάλογα με το αφηγηματικό υλικό και την «προβληματική κατάσταση», αλλά το γενικό πλαίσιό τους είναι το ίδιο. Δηλαδή, η καλλιέργεια της ανεκτικότητας, της εμπιστοσύνης στους άλλους, η προβολή της συνεργασίας και της ομαδικότητας ανεξαρτήτως χρώματος, θρησκείας, εθνικής προέλευσης και γλώσσας, αποτελούν στόχους παραμυθιών που με έναν ευχάριστο τρόπο οδηγούν τα παιδιά τελικά, στην ομαλή κοινωνική συμβίωση, την εδραίωση ειρηνικών σχέσεων και την καλλιέργεια θετικών στάσεων ζωής γενικότερα (Αυδίκος, 2003).
2/ Θα καθοδηγήσει τους μαθητές ώστε να κατανοήσουν καλύτερα ο ένας τον άλλον και να αποδεχτούν την όποια διαφορετικότητα σχετικά με τους άλλους και τα προβλήματά τους.
3/ Επίσης, αποτελούν κριτήρια τα οποία πρέπει να ληφθούν υπόψη, για τη επιλογή του
κατάλληλου παραμυθιού:
  • το πρόβλημα που αντιμετωπίζει ο δάσκαλος/α μέσα στη σχολική τάξη
  • οι εμπειρίες των μαθητών
  • το ηλικιακό περιβάλλον των μαθητών
  • το οικογενειακό περιβάλλον
  • το κοινωνικό και πολιτιστικό επίπεδο των μαθητών 

    Β/ ΠΡΟΤΕΙΝΟΜΕΝΕΣ ΔΡΑΣΤΗΡΙΟΤΗΤΕΣ ΓΙΑ ΕΚΠΑΙΔΕΥΤΙΚΟΥΣ ΚΑΙ ΓΟΝΕΙΣ
    1/ Διαβάζουμε «θεατρικά» το παραμύθι. Χρωματίζουμε τη φωνή μας, αλλάζουμε τις φωνές σύμφωνα με τον αριθμό και το ύφος των  ηρώων, κουνάμε τα χέρια μας, αλλάζουμε την έκφραση στο πρόσωπό μας.
    Στη  συνέχεια, ζητάμε από τους μαθητές:
    α/ να υποδυθούν τον κεντρικό ήρωα ή τους ήρωες που ξεχώρισαν επειδή εντυπωσιάστηκαν. (Δραματοποίηση- θεατρική παντομίμα).
    β/ να ζωγραφίσουν τους ήρωες και να παίξουν κουκλοθέατρο.
    γ/  να ζωγραφίσουν σκηνές του παραμυθιού που τους συγκίνησαν, τους θύμωσαν, τους χαροποίησαν ή τους προβλημάτισαν.
    δ/ να αφηγηθούν  σκηνές του παραμυθιού που τους εντυπωσίασαν, τους προβλημάτισαν θετικά ή αρνητικά.
    ε/ να συνδυάσουν αυτά που άκουσαν με τις προσωπικές τους εμπειρίες και να κατανοήσουν ότι όλα τα προβλήματά τους  λύνονται, ακόμα κι αν αυτό φαντάζει μακρινό ή ακατόρθωτο.
     

Δεν υπάρχουν σχόλια:

Δημοσίευση σχολίου